Zasady działania próbobierni
Precyzyjne sprawdzanie jakości węgla, biomasy oraz innych materiałów sypkich.
Próbobiernie certyfikowane na zgodność z normami PN-G-04502:2014-11 dla węgla, PN-EN 18135:2017 oraz PN-EN 14780:2017 dla biomasy oraz PN-EN 15442:2011 dla paliw alternatywnych.
Próbobiernie produkowane przez firmę Testchem służą do automatycznego poboru próbek materiałów sypkich (węgla, biomasy, paliwa alternatywnego RDF lub SRF, kruszyw) w elektrowniach, elektrociepłowniach, cementowniach, kopalniach, hutach i innych. Pełna automatyzacja procesu zapewnia reprezentatywny pobór próbek z ruchomych taśm transportowych (PMS, PMS-Z) oraz samochodów ciężarowych lub wagonów.
Zasada działania próbobierni szufladowej (typu PMS)
- Szuflady przecinają strumień węgla w miejscu przesypu pomiędzy przenośnikami taśmowymi, pobierają próbę w ilości kilku kilogramów i wrzucają do kruszarki walcowej.
- Następuje kruszenie (kruszarka 4-walcowa pomniejsza ziarno 16-krotnie).
- Pod kruszarką znajduje się dzielnik próby o regulowanym stopniu podziału.
- Próbka laboratoryjna o uziarnieniu < 3 mm jest następnie homogenizowana w mieszalniku lub magazynowana w pojemniku odbiorczym.
- Nadmiar próbki transportowany jest z powrotem do ciągu technologicznego.
Zasada działania próbobierni zgarniającej (typu PMS-Z)
- Ruchome ramię zakończone czerpakiem przecina strugę węgla w poprzek pracującego przenośnika taśmowego, pobiera próbę w ilości kilku kilogramów i wrzuca ją na taśmociąg transportujący próbę do kruszarki walcowej.
- Następuje kruszenie (kruszarka 4-walcowa pomniejsza ziarno 16-krotnie).
- Pod kruszarką znajduje się dzielnik próby o regulowanym stopniu podziału.
- Próbka laboratoryjna o uziarnieniu < 3 mm jest następnie homogenizowana w mieszalniku lub magazynowana w pojemniku odbiorczym.
- Nadmiar próbki transportowany jest z powrotem do ciągu technologicznego.
Zasada działania próbobierni z wiertnicą
- Kierowca po wjeździe na teren Elektrowni wjeżdża na pierwsze wolne stanowisko pobierania próbek.
- Po wjeździe na wagę samochodową pozycjonowany jest przez układ czujników i świateł.
- Po opuszczeniu kabiny kierowca potwierdza gotowość do zważenia i pobrania próbek poprzez „odbicie” karty RCP w czytniku. Proces ważenia i pobierania próbek rozpoczyna się automatycznie.
Układ jezdny przesuwa wiertnicę na losowo wybrane miejsce wzdłuż przestrzeni ładunkowej samochodu. - Po dojechaniu na miejsce wiercenia następuje wstrzymanie procedury poboru (tzw. pit stop). Obraz z wiertnicy przekazywany jest za pomocą układu kamer do pomieszczenia przygotowania próbek na monitor pulpitu weryfikatora, który potwierdza prawidłowość pozycji.
- Następnie uruchamiane jest wiertło, które zagłębia się na losową głębokość w przestrzeń ładunkową pojazdu.
- Po zakończeniu cyklu pobierania próbki układ jezdny przesuwa wiertnicę na miejsce rozładunku. Pobrana biomasa trafia podajnikiem taśmowym do młyna z dzielnikiem. Następnie zmielona próbka transportowana jest zsuwnią do worka pakowarko-zgrzewarki, znajdującego się w budynku przegotowania próbek.
- Obsługa lub automat zgrzewa worek z biomasą i umieszcza na nim wydrukowaną naklejkę z opisem dostawcy i rodzaju materiału. Powoduje to zapalenie się zielonego światła wyjazdowego.
- Ostatnim etapem jest pobranie przez kierowcę potwierdzenia zważenia i opróbowania na wadze wyjazdowej.